Idegrundlag

Idegrundlag

Projektets Formål
Grundideen er at lave middelalderbyen ”Spiren”, hvor hovedbygningen ”Tingstedet” (samlingssted, bålhus, udeskole, udeværksted, inspirationsbygning), danner grundlaget for projektet.

Tingstedet skal være samlingssted for HFO2’er, Skole og fritid, nærområdets beboere samt lokalforeninger i Hillerød, interessegrupper, herunder historiske foreninger, spejderforeninger og idrætsforeninger m.m.. Men også et nyt historisk interessefelt, hvor eksperter i håndværk og historie kan mødes og dele viden.

Projektets Indhold
Fase 1: ”Tingstedet”, skal være grundstenen i projektet, som fundamentet for spiren af ideer i mødet mellem mennesker fra mange forskellige interessefelter og vidensfelter i nærområdet.

Tingstedet skal være et sted til fordybelse, fantasi, drømme, inspiration, tanker, og dannelse af visioner. Derfor skal ”Tingstedet” være en bygning som inspirerer. Her skal man kunne fyldes med ideer og gode oplevelser, som gøder og inspirerer til nyt.
”Tingstedet”, skal være et samlingssted. Dels for Hillerødsholmskolens børn, i skole og fritid, samt nærområdets beboere og foreninger samt i samarbejde med Fredensborg slot. Men det skal også åbne op for samling af værdier, ekspertise, håndværk og viden. Tingstedets hovedformål er at bringe folk, ekspertise og foreninger sammen, så man kan lære af hinanden og inspirereres.

”Tingstedet”, har derfor et specielt formål og skal konstrueres derefter. Vi ønsker at bygge det i solidt og smukt egetømmer i store dimensioner, i god solid håndværkstradition. Det skal konstrueres som en ”Timberframe”, med solidt og smukt egespåntag. Man skal få en sanse- og tankeoplevelse, når man er i og omkring det. Man skal kunne sidde alene eller sammen med andre og blive inspireret af konstruktionens tyngde og massive skønhed.  Den bygges på 8 store søjler. Ud fra hver søjle skal der stå en kampesten, som symbol på de gamle landsbyers tingssteder.

Tingstedet skal bruges bl.a. til udeskole, udeundervisning, udeværksted, motion, oplevelse i nærområdet, teach out og håndværk. Det skal være rart. Med stemning der stimulerer nærhed, samvær, intimitet, faglighed og aktivitet.
Udover det praktiske håndarbejds perspektiv, ønsker vi at der skal være inspiration til samvær omkring Hillerøds historie i middelalderen. Vi ønsker at skole og lokalsamfund, skal videndele omkring den danske historie i nærområdet. Det er meningen at ideer skal spirer nye ideer frem.
Tingstedet skal bygges på Hillerødsholmskolens udeareal i det nordøstlige hjørne, hvor der er naturskov og bakkeareal.

Fase 2: Perspektiv: se under menupunktet: Middelalderbyen ”Spiren”.

Spiren til ideen om en middelalderby. Fordi Hillerødsholmskolen er blevet tildelt en multifunktionel læringsfacilitet "MUF", der kaldes Viften, som er lavet af smukke egetræsstammer, sat sammen på en inspirerende og smuk måde, spirede ideen til middelalderbyen og Tingstedet frem. Ideerne til projektet blev dannet, fordi folk med forskellig viden, ekspertise, fantasi drømme og vision mødtes. Ud fra Viften spirede ideen til middelalderbyen "Spiren" hvor Tingstedet er første led i en proces over tid. En proces der styres af de mennesker der mødes og får nye ideer.